utorok 15. januára 2008

Radio Waving III. - "klenot rádioéteru"

Je tu posledná časť mojej rádiotrilógie napísanej pre Galgana. Keďže ma táto téma zaujíma už dlhodobejšie nevylučujem, že sa jej v budúcnosti ešte budem venovať. Táto séria však končí, ale ako sa hovorí koniec dobrý, všetko dobré. Chcem sa týmto aj poďakovať Galganovi, pretože bez jeho "otravovania" by som sa k tomu asi nedokopal. So, last but not least...

V predchádzajúcich častiach som sa venoval náznakovo histórii, porovnaniu slovenských a českých rádií a trošku si poplakal nad stratou Ragtimu. Následne som vychválené slovenské súkromné rozhlasové stanice skritizoval ako nepočúvateľné. Keďže každá rozprávka musí mať dobrý koniec ani ja tentokrát tradície rúcať nebudem.

Zámerne som sa v predchádzajúcich častiach nevenoval verejnoprávnemu rozhlasu. Ten má predsa len inú funkciu vyplývajúcu zo zákona. Každý z piatich okruhov je zameraný na určitú skupinu poslucháčov. Veľmi dlhú dobu fungoval SRo na princípe zotrvačnosti a tomu zodpovedala aj dlhodobo klesajúca počúvanosť. Hneď na začiatku 90-tych rokov bolo do portfólia zaradené Rock FM Rádio. Vtedy viac menej suplovalo formát zodpovedajúci profilu súkromnej rozhlasovej stanice. Zvláštne je, že až donedávna (pred niekoľkými rokmi) to nikomu zvlášť neprekážalo. Citeľné tlaky na zrušenie štvrtého okruhu SRo nastali paradoxne až potom, ako sa začalo profilovať do súčasnej podoby, kedy podľa môjho názoru konečne začalo plniť svoju funkciu. Až do nedávnej minulosti totiž verejnoprávny rozhlas prakticky absolútne ignoroval mladú (nie len vekom) generáciu, ktorá hľadala alternatívu k súkromným staniciam, ktoré som rozoberal v predchádzajúcej časti. V súčasnosti však môžem bez okolkov skonštatovať, že sa to zmenilo.

Určite nie je náhoda, že v súčasnom Rádiu_FM (predtým Rock FM) začali po zániku pracovať mnohí ľudia z Ragtimu. Momentálne je FM-ko jednoznačným lídrom v objavovaní nových trendov, a to nielen hudobných, v slovenskom audiomediálnom prostredí. Ako prvé u nás začalo podcastovať (možnosť dodatočne si stiahnuť z webu obľúbenú reláciu). Podobne aj spustenie Webcast_FM (live vysielanie v reálnom čase na webe – Signal_FM a Leporelo_FM) je u nás ojedinelé medzi klasickými rádiami. Takto by som mohol pokračovať ďalej: LiveStream_FM, LiveCam zo štúdia, možnosť zaslaním spätnej SMS dozvedieť sa, čo práve hrá...

Rádio_FM jednoducho vsadilo na progresivitu vo všetkých smeroch. Nielen že sleduje nové trendy, ono ich - minimálne na Slovensku - utvára. Dramaturgia sa utvárala postuupne. V dennom vysielaní boli rotované mainstreamovejšie tracky, vo večernom už len alternatíva. Pred pár rokmi som mal debatu na túto tému so spolužiakom, ktorý tento model FM_ku vyčítal, ale ja som to obhajoval s tým, že všetko potrebuje svoj čas a súčasnosť mi dáva za pravdu. Dnes vôbec nie je problém počuť na obed napr. Pendulum, PJ Harvey alebo Björk, teda interpretov, ktorých na iných staniciach len ťažko budete počuť aj v noci.

Ešte jeden element považujem za prelomový. Takmer každý významnejší koncert, hudobná akcia alebo akékoľvek kultúrne podujatie nekomerčného charakteru na Slovensku je podporované štvrtým okruhom SRo. A z pohľadu slovenských interpretov je podpora ešte výraznejšia. Trúfam si povedať, že bez podpory Rádia_FM by sa kapely typu Lavagance, Diego, Foolcut (po novom Foolk) alebo celá hip-hopová scéna presadili len veľmi ťažko alebo vôbec. Dokonca aj úplne neznáme kapelky dostávajú možnosť sa prezentovať, o čom by mohli rozprávať aj chalani z The Global Optimistics (ex Velvet Suicide).

Čo napísať na záver? Napriek tomu, že z môjho pohľadu súkromné rozhlasové stanice kvalitatívne skôr upadajú celková situácia je v podstate veľmi dobrá. Dieru vzniknutú po ukončení vysielania Ragtimu viac ako dobre zaplnilo Rádio_FM. Okrem toho, že toto má celoplošné pokrytie (aj keď mu boli niektoré frekvencie bohužiaľ odňaté) má jednu obrovskú výhodu, že vysiela v rámci verejnoprávneho Slovenského rozhlasu. Týmto odpadajú tlaky zo strany investorov na kumuláciu zisku. Zostáva len dúfať, že aj návrhy na rušenie tohto okruhu SRo už sú definitívne pasé, aj keď na Slovensku človek nikdy nevie.

Žiadne komentáre: