nedeľa 9. decembra 2007

FESTIVAL NEXT 2007: RADICAL MELODIES

V piatok a sobotu (7.- 8. 12.'07) sa uskutočnil v A4_nultý priestor už ôsmy ročník festivalu novej hudby. Novej v zmysle inovatívnosti postupov tvorby aj prezentácie pred publikom a s nutnou dávkou experimentovania.
Po druhý krát v krátkom čase som sa v zero space objavil aj ja a zasa predovšetkým vďaka Galganovi. Aby som bol presnejší, dostal som za úlohu "zdokumentovať" prvý večer a sám pán G sa sem vybral v sobotu. História sa vraj opakuje a ja akokeby som to chcel sám na sebe potvrdiť aj tentokrát som nestihol začiatok. O príčinách je zbytočné sa rozpisovať, nechajme to pri tom, že som lajdák lajdácky.
Z uvedeného vyplýva, že prvé internacionálne zoskupenie /Guy van Belle (BE, SK) + Shenggy (CN) + Michal Kindernay (CZ)/ s ich vystúpením zostalo ukrátené o moju pozornosť, ale verím, že to bolo OK. Bohužiaľ som nevychytal ani JKLMF (SK) a Kyl the Sistem (SK, CZ), ktorí mali hrať, resp. asi aj hrali vo vestibule. To ma však dosť nemilo prekvapilo, pretože až tak hrozne neskoro som neprišiel. Ak snáď hrali po skončení hlavného programu tak sorry, ale pri mojom odchode to na after party nevyzeralo. No, ale už by som sa mohol dostať konečne k tomu, čo som vidieť a počuť mohol.
Partička z Nemecka, ktorá si hovorí Institut für Feinmotorik, čiže niečo ako Inštitút pre pohybovú motoriku bola zato viac než zaujímavá. Nazval by som to "gramofónová dekonštrukcia s následnou zvukovou rekonštrukciou". To som si vymyslel naozaj sám, aby som pôsobil dojmom erudovaného znalca moderného umenia. Aby z toho však niekto aj niečo pochopil skúsim to trošku opísať. Štyria týpci s ôsmymi gramcami a štyrmi mixami, čo by znelo asi ešte pomerne tradične až na to, že namiesto platní používali najneuveriteľnejšie gumičkové prevody, CD-čka prípadne obyčajné samolepiace papieriky a podobne. Napríklad krížom cez tanier v určitej presne stanovenej výške našponovaná gumička a na nej položená prenoska snímajúca vibrácie spôsobené "brnkaním" papierikov nalepených priamo na rotujúcom tanieri. Tým bol generovaný určitý zvuk, ktorý bol následne korigovaný a osekávaný podľa potreby pomocou mixu. K tomu ešte treba prirátať možnosť regulovania rýchlosti a vynásobiť to ôsmymi... Praktická ukážka, ako sa dá zo zvukového "odpadu" vytvoriť parádne "hypnotické para-techno" ako sami nazývajú svoju výslednú tvorbu. Pridávam aj zopár photos pre lepšiu ilustráciu, aj keď len z mobilu, takže soráč za kvalitu.









Po nemeckých recyklátoroch prišiel rad na uletených Rakúšanov Fuckhead. Mal som aj trochu obavu, aby neboli až príliš verní svojmu menu, keďže som cez prestávku započul niečo o brutálnom metale. Obavy sa v tomto smere nepotvrdili, ale sánka mi teda padla až na zem. Hneď na úvod musím skonštatovať, že hudobná zložka hrala podružnú úlohu. Jednalo sa podľa môjho názoru viac o performance so zapojením (aspoň čiastočným) divákov. Naozaj je len ťažko opisovať ten sled bizarností, ktorý sa v nultom priestore odohrával za doprovodu deathmetalovo-gotických vokálov, chvíľami až drumandbassových perkusií a gitarových rífov. Typani odetý len v trenkách a s pozlátkovými parochňami na hlavách predvádzali totálne uletené kúsky. Asi najnezabudnuteľnejší bol "anal connecting". Proste dvaja hošani stoja asi tri metre od seba otočení chrbtami a so stiahnutými trenclami a tretí im rituálne zastrčí do zadku každému jeden koniec káblu, či špagátu a na ten potom pripevní tabuľku s nápisom (asi Fuckhead, ale nevidel som - našťastie:) - veľmi dobre). Popri tom pôsobí vypľúvanie rozžuvaného banánu okolo seba vcelku neškodne. Proste totálny úlet, ktorý netreba brať smrteľne vážne a ani sami protagonisti vážne ani náhodou nepôsobili.
Takže to bol môj ďalší kultúrny trip a na základe posledne videného ešte prehodnotím, či chcem byť aj ja moderným umelcom;-)
Sobotný program zdokumentuje Galgan, takže checkujte...

1 komentár:

galgan povedal(a)...

_toto vyzera fakt zaujimavo (Institut für Feinmotorik)a teraz mna fakt sere, ze som ich v piatok nemohol vidiet. Haluz hned druha foto s prenoskou na rotujúcom, "rozrytom" CD :) tipujem, ze to mohli byt hajtky, alebo perkusie :)heh, ...ale asi to mohlo byt uplne hocico a hlavne plne modifikovatelne. Dobry report! G